Palkitsevaa, voimaannuttavaa ja kuluttavaa? Työpaja vapaaehtoisten, vertaisten ja kokemusasiantuntijoiden jaksamisesta

Aika: 11.4.2018 kello 12.15-16
Paikka: Diakonia-ammattikorkeakoulu, Kyläsaarenkuja 2, 00580 Helsinki
Ilmoittautuminen: 4.4. mennessä tämän linkin kautta, mahdollisuus osallistua myös etänä

Työpajan keskeisenä teemana on järjestöjen vapaaehtoisten, vertaisten ja kokemusasiantuntijoiden jaksamisen tukeminen. Tutkijat Sari Jurvansuu, Elina Mäenpää ja Jukka Valkonen alustavat aiheesta eri näkökulmista päihde- ja mielenterveysjärjestöjen  tutkimusohjelman (MIPA) kysely- ja haastatteluaineistojen pohjalta.

Alustusten välissä jaetaan kokemuksia pienryhmissä. Työpaja päätetään yhteiseen keskusteluun vapaaehtoistoimijoiden, vertaisten, kokemusasiantuntijoiden ja järjestötyöntekijöiden edustajien raadin johdolla.

Työpajan puheenjohtajana toimii tutkimuspäällikkö Pekka Lund Sininauhaliitosta.

Työpajaan ovat tervetulleita kaikki järjestötoimijat – järjestöjohto, työntekijät, vertaiset, kokemusasiantuntijat, läheiset ja vapaaehtoistyöntekijät – samoin kuin opiskelijat ja oppilaitosten edustajat.

12.15 Tervetuloa ja orientoituminen iltapäivän työskentelyyn

Pekka Lund, Sininauhaliitto

12.30 Vertais- ja vapaaehtoistoimijoiden väsymisen tunteet ja järjestöjen tukitoimenpiteet

Sari Jurvansuu, Sininauhaliitto

13.15 Mikä vertaisuudessa kuormittaa ja mikä palkitsee? Miten jaksaminen varmistetaan?

Elina Mäenpää, Kuntoutussäätiö

14.00 Kahvitauko

14.15 Mikä edistää vapaaehtoisten ja vertaisten hyvinvointia?

Jukka Valkonen, Suomen Mielenterveysseura

15.00 Yhteistä keskustelua: Tutkimustulokset ja käytännön kokemukset – mitä voimme oppia?

Raadissa Tiina Tuominen (FinFami – Uusimaa ry), Seppo Ristolainen (Vantaan A-kilta ry), Mervi Juuri (Mielenterveyden keskusliitto) ja Aino Rukkila (A-klinikkasäätiö)

15.45 Työpajan päättäminen