Kehitysvammaliiton Maliken toiminnan perheitä ulkoilemassa

Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutus, Helsinki

Täynnä! Koulutuksen lähtökohtana on vaikeasti vammaisten ihmisten osallistumisen, toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen.

Malikkeen kaksipäiväinen Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutus tarjoaa tietoa ja ratkaisuja vaikeasti vammaisten lasten ja aikuisten osallistumiseen ja osallisuuden mahdollistamiseen. Koulutus on suunnattu vaikeasti vammaisten henkilöiden lähi-ihmisille ja eri alojen ammattilaisille.

Aika: 24.5-25.10.20
Paikka: Helsinki, Vuosaari
Ilmoittautuminen 25.9 mennessä tai kunnes paikat on täytetty:
Tanja Tauria, tanja.tauria@tukiliitto.fi  puhelin 050 3764 980
(koulutukseen otetaan 10 henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä)
Osallistumismaksu: 120 euroa (sis. kurssimateriaalin, lounaan ja kahvin molempina päivinä).

Koulutus tarjoaa ratkaisuja osallistumiseen ihmisille, jotka tarvitsevat toimintavälineen ja toisen ihmisen apua voidakseen osallistua ja liikkua. Koulutuksen lähtökohtana on vaikeasti vammaisten ihmisten osallistumisen, toimijuuden ja osallisuuden vahvistaminen.

Ensimmäisenä päivänä perehdymme apuvälinelainsäädäntöön tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden näkökulmasta sekä tutustumme toimintavälineisiin ja teemme käytännön harjoituksia. Koulutuksen toisena päivänä saamme retkeillen kokemusta toimintavälineiden käytöstä. Vaikeasti vammaiset retkeläiset toimivat kokemusasiantuntijoina. Kommunikoinnin ja ruokailun sujumiseksi retkeläisten mukana tulee olla oma avustaja mukana. Toimintavälinekoulutuksen osallistujat toimivat avustajina retkellä ja auttavat muun muassa siirtymisissä.

Yhteistyössä Malike, Leijonaemojen Perhe edellä puuhun -projekti ja Sininauhaliiton Vihreä Veräjä -toiminta.