VIII Järjestötyöpaja: PÄIHDE- JA MIELENTERVEYSJÄRJESTÖT OVINA OSALLISUUTEEN?

Kuinka matalalla kohtaamisen kynnys oikeasti on?

VIII Järjestötyöpaja 7.11. (klo 12-15.30)

PÄIHDE- JA MIELENTERVEYSJÄRJESTÖT OVINA OSALLISUUTEEN?

Paikka: Diakonia-ammattikorkeakoulu, Kyläsaarenkuja 2, 00580 Helsinki.

Järjestöjen vahvuutena on pidetty ihmisten kohtaamista matalalla kynnyksellä sekä mahdollisuuksien tarjoamista itsensä toteuttamiseen ja osallisuuden vahvistamiseen. Kuinka matalalla kohtaamisen kynnys oikeasti on? Millaista osallisuutta ja millä ehdoin järjestöt voivat tarjota omassa toiminnassaan? Missä määrin järjestöt voivat rakentaa koulutus- ja työllistymispolkuja laajemmin yhteiskuntaan? Keskustelun virittäjänä toimivat tutkijat Sakari Kainulainen (Diak/Itä-Suomen yliopisto) ja Taina Meriluoto (Tampereen yliopisto). Kommenttipuheenvuoron pitävät Teija Nuutinen (Sininauhaliitto) ja Lotta Hautamäki (Kuntoutussäätiö).

Ilmoittaudu työpajaan 30.10 mennessä

12.00 Tervetuloa

12.15 Johdatusta päivän teeman ja työskentelyyn

Tutkimuspäällikkö Jouni Tourunen, A-klinikkasäätiö

12.30 Virittävät alustukset

Tutkija Sakari Kainulainen, Diak/Itä-Suomen yliopisto

Tutkija Taina Meriluoto, Tampereen yliopisto

13.30 Kommenttipuheenvuorot

Kokemusasiantuntija (varmistuu myöhemmin)

Projektipäällikkö Teija Nuutinen, Sininauhaliitto

Tutkija Lotta Hautamäki, Kuntoutussäätiö (MIPA)

14.00 Kahvitauko

14.15 Pienryhmätyöskentelyä

15.00 Koontia ja palautetta

15.30 Työpajan päätös

* * * * * * *

MIPA Päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimusohjelma (2015 – 2018) on A-klinikkasäätiön koordinoima kymmenen järjestön ja Diakonia-ammattikorkeakoulun yhteinen hanke, jota rahoittaa Veikkauksen tuotoilla Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA).

Hankkeen tavoitteena on kehittää päihde- ja mielenterveysjärjestöjen tutkimustoiminnan yhteistyötä, laatua, yhteismitallisuutta ja hyödynnettävyyttä järjestöjen kehittämis-, viestintä- ja vaikuttamistoiminnan tukena.

Tutkimusohjelman koordinaattori on A-klinikkasäätiön tutkimuspäällikkö Jouni Tourunen. Tutkijoina toimivat (2017-2018) Sari Jurvansuu (Sininauhaliitto), Jukka Valkonen (Suomen Mielenterveysseura), Elina Mäenpää (Kuntoutussäätiö) ja Timo Ilomäki (Kuntoutussäätiö).