Kaksi naista kävelee rinnakkain. Toinen työntää kottikärryjä.

Webinaari: Ihmisen näköiset tulevaisuuden sote-palvelut – ovatko kaikki mukana?

Miten uusi sote ottaa huomioon ihmiset, joiden elämää hankaloittavat ja leimaavat köyhyys, erilaiset päihde- ja mielenterveysongelmat, riippuvuudet ja osattomuus?

Millainen tilanne on niillä haavoittuvimmassa asemassa elävien ihmisillä, joiden elämää hankaloittavat ja leimaavat köyhyys, erilaiset päihde- ja mielenterveysongelmat, riippuvuudet ja monenlainen, usein ylisukupolvinen osattomuus?

Sokra, Diak ja Sininauhaliitto järjestävät sote-uudistukseen liittyvän webinaarin Ihmisen näköiset sotepalvelut. Nostamme keskusteluun haavoittuvassa asemassa oleville ihmisille kohdistuvan toiminnan tarpeita ja ratkaisuja sote-uudistuksessa ja tulevaisuuden sote-keskusten suunnittelussa. Pohdimme myös sitä, miltä näyttää tähän läheisesti kytkeytyvä terveyserojen kaventamisen tavoite valmistelun näkökulmasta.

Webinaari taltioidaan, tekstitetään ja on katsottavissa myös myöhemmin.

Aika: 24.11.2020 klo 9.00–12.00
Paikka: Webinaari järjestetään etäyhteyden välityksellä. Etäyhteyslinkki ja ohjeet lähetetään sähköpostiin viikolla 47.
Ilmoittautuminen: Sekä webinaariin että Kuopion oheisohjelmaan (ks. alla) osallistuminen etäyhteydellä 16.11.2020 mennessä. Ilmoittaudu molempiin ohjelmiin -> tästä.
Kenelle: Webinaari on suunnattu soteuudistuksen valmistelijoille kunnissa ja Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -hankkeissa sekä muille julkishallinnon toimijoille, järjestöille ja muille soteuudistuksesta kiinnostuneille.
Oheisohjelma: Kuka kuuntelee köyhää? Miten nykyiset palvelut kohtaavat huono-osaisten tarpeet
24.11.2020 klo 13.00–15.00 Kuopion kaupungin pääkirjaston kokoussalissa, Maaherrankatu 12, 70100 Kuopio. (Ks. sivun alareuna.)

Vaikeassa asemassa elävien ihmisten arjen kannalta mm. erilaiset lähelle tulevat matalan kynnyksen palvelut, etenkin päiväkeskukset ja muu osallisuutta tukeva toiminta, ovat olennaisia. Monet näistä palveluista ja tuesta eivät ole sellaisenaan lakisääteisiä, ne voivat olla osana esimerkiksi päihdepalveluita kuntien tai järjestöjen tuottamina.

Ohjelma

Klo 9.00 Päivän puheenjohtajien tervetulosanat: tutkija Varpu Wiens, Sokra & toiminnanjohtaja Pekka Lund, Sininauhaliitto
Klo 9.05 Video: Niukkuuden noidankehä
Klo 9.10  Ovatko kaikki mukana? Tutkijoiden näkökulmia

Silmälasipäinen, parrakas mies, jolla on kahvikuppi kädessä. Taustalla pensas.
Pauli Rautiainen

* Apulaisprofessori Pauli Rautiainen, Tampereen yliopisto
* Lapsiperheiden köyhyys & huono-osaisuus / sosiaalityön professori Johanna Kallio, Turun yliopisto

Pitkätukkainen, hymyilevä nainen.
Johanna Kallio

* Keskustelua

TAUKO

Klo 10.00        Missä mennään sote-uudistuksessa riskiryhmien tukemisen näkökulmasta?

Kauluspaitainen nainen, jonka pitkät hiukset on poninhännällä.
Niina Peränen (KUVA Pauliina Hietaharju)
Nainen, jolla on kiharat hiukset olkapäille asti.
Heidi Muurinen (KUVA Pauliina Hietaharju)

* Alueellinen kehittämistyö Tulevaisuuden sote-keskus ‑ohjelmassa / Kehittämispäällikkö Heidi Muurinen & kehittämispäällikkö Niina Peränen, Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ‑ohjelma

Lyhyttukkainen, hymyilevä nainen, jolla on villatakki.
Tuija Brax (KUVA Pia Ingberg)

* Pääsihteeri Tuija Brax, Suomen Sydänliitto
* Keskustelua

TAUKO

Klo 11.10 Paneelikeskustelu: Palvelujen uudistaminen hyvinvointialueilla – kuinka kaikki saadaan mukaan? Keskustelua johdattaa dosentti Jorma Niemelä.

Silmälasipäinen mies, jolla on lyhyt parta ja viikset.
Jorma Niemelä

* Video: Päiväkeskus – mitä?

* Pekka Matilainen, Tampere, ViaDia Pirkanmaa ry:n toiminnanjohtaja

Parrakas, kalju mies, jolla on kauluspaita
Pekka Matilainen
Pitkätukkainen nainen, jolla on poolopaita.
Leena Turpeinen

* Leena Turpeinen, Helsingin Kaupunki, Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja
* Juha Fränti, Pohjois-Suomen Tulevaisuuden sote-keskus ‑ohjelman aluekoordinaattori

Lyhyttukkainen mies, jolla on puvuntakki.
Juha Fränti

* Petri H. Salo, Varsinais-Suomen tulevaisuuden sote-keskus ‑ohjelman hankejohtaja

Silmälasipäinen mies, jolla on kauluspaita. Taustalla rakennuksia.
Petri Salo

Klo 11.50      Kommenttipuheenvuoro ja kiitossanat / Sokra & Sininauhaliitto

#TulevaisuudenSote #NiukkuudenNoidankehä

Joakim Zitting
tutkija
joakim.zitting@diak.fi

Anna-Liisa Karhula
viestintäpäällikkö
anna-liisa.karhula@sininauha.fi

Webinaarin oheisohjelma Kuopiossa

Kuka kuuntelee köyhää? Miten nykyiset palvelut kohtaavat huono-osaisten tarpeet
Sote-uudistus on meneillään ja palveluja kehitetään. Miten uudistus huomioi ihmisten arjen tuen ja matalan kynnyksen toiminnan? Tarjolla on kipakkaa keskustelua huono-osaisuudesta, ja siitä mitä asioille pitäisi tehdä. Tilaisuus on avoin kaikille asiasta kiinnostuneille toimijoille, tule mukaan!

Aika: 24.11.2020 klo 13.00–15.00
Paikka: Kuopion kaupungin pääkirjaston kokoussali, Maaherrankatu 12, 70100 Kuopio.
Ilmoittautuminen: Ks. ylhäältä.

Ohjelma

Tilaisuuden puheenjohtajana toimii Pohjois-Savon sosiaaliturvayhdistys Ry:n puheenjohtaja/Invalidiliiton järjestöasiantuntija Mika Saastamoinen.

13.00 Tervetuloa
13.15 Lapsuuden elinolojen yhteydet aikuisuuden hyvinvointiin / tiedeasiantuntija FT Marko Merikukka, Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö
14.00 Taidetuokio ja pieni tauko
14.15 Köyhyyden kokeminen, kokemusasiatuntijoiden paneelikeskustelu