”Rajat ovat rakkautta” pitää paikkansa myös haittoja vähentävässä työssämme asunnottomien parissa.
On tärkeää ymmärtää, että jokainen ihminen on itse vastuussa asioidensa hoitumisesta, vaikka apua tarvitsisikin. Rinnalla kulkemisella ja toisen puolesta tekemisellä on suuri ero. Ja tuo ero voi olla merkittävä tekijä asiakkaan tulevaisuuden kannalta.
Rinnalla kulkemisella ja toisen puolesta tekemisellä on suuri ero.
Asiakas on aktiivinen toimija, jota tuetaan. Päiväkeskuksessa osoitamme asiakkaalle, että sinä pystyt ja osaat, jos vain yrität. On asiakkaan kunnioittamista, että emme pidä häntä avuttomana ja tee kaikkea hänen puolestaan.
Asiakaslähtöisyys ei tarkoita sitä, että asiakas on aina oikeassa. Se tarkoittaa sitä, että tuemme asiakasta tavalla, joka on hänen etujensa mukainen ja edesauttaa hänen toimijuuttaan myös muiden tahojen kanssa.
Suurinta auttamista on osoittaa asiakkaalle, että hän on kykenevä itse vaikuttamaan asioihinsa.
Päiväkeskusohjaajan työssä on tärkeää osata sanoa ei. Meidän tehtävämme ei ole olla hyysääjiä tai palvelijoita. Olemme toki auttajia ja tuemme asiakasta pääsemään vaikean asian tai tilanteen yli. Suurinta auttamista on osoittaa asiakkaalle, että hän on kykenevä itse vaikuttamaan asioihinsa.
Kaikista tärkein työmenetelmäni on olla ihminen.
Kaikista tärkein työmenetelmäni on olla ihminen. Olla läsnä, keskustella ja kuunnella. Luottamuksellisen suhteen syntyminen on lähtökohta kaikelle muulle työlle. Se vaatii, että annan myös itsestäni jotain.
Ihmisenä olemiseen liittyy aika paljon, koska ihmisyyden sisältämä ominaisuuksien kirjo on valtava. Olen myös epätäydellinen eli inhimillinen, niin kuin jokainen meistä.
Päiväkeskuksessa näemme asiakkaamme tasavertaisina ihmisinä, emmekä katso heitä vain heidän haasteidensa kautta.
Päiväkeskustyöntekijä ei voi olla aina kiva asiakkaan silmissä. Hän voi kuitenkin olla ihminen, joka on toiselle aidosti läsnä.
Yläosan kuva: Frank Albrecht / Unsplash