Palveluita kehitetään usein oletuksella, että ihmisen elämässä ovat perusasiat suhteellisen kohdillaan: on pankkitunnukset tunnistautumiseen, välineet, kuten tietokone käytössä tai ainakin lainattavissa jostain. Aina näin ei kuitenkaan ole.
Elämä voi heittää ihmisen sivuraiteille, jolloin elämänhallinta ja tulevaisuudenusko voivat kadota. Tarvitaan laaja-alaista tukea, jotta ihminen voi nousta ja olla osallinen, myös digitaalisesti. Tähän jokaisen mahdollisuuteen päästä osalliseksi digitaalisuudesta pyritään aktiivisesti vaikuttamaan Sininauhaliiton Digiosallisuus-hankkeella. Digituki ei ole pelkästään laitehallintaa, vaan laaja-mittaista elämänhallinnan tukea ja ihmisten kohtaamista.
Millaista elämä on, jos et edes jaksa herätä aamulla? Jos elämässä ei ole mitään, mikä pitäisi kiinni tulevaisuususkossa?
Tiedät, että pysyäksesi edes jotenkin elämänsyrjässä kiinni, olisi hoidettava useita viranomaisasioita. Ja koska fyysisesti saatavia palveluita on karsittu viime vuosina, asiointi olisi hoidettava verkossa.
Palveluissa asioiminen vaatii voimavaroja
Elämänhallinta koostuu kaikesta mitä elämässä kohtaa. Muuttuvat elämäntilanteet haastavat uudella tavalla jaksamaan. Digitalisaatio siis ei edellytä pelkästään teknistä osaamista, se edellyttää myös ihmiseltä voimavaroja jaksaa asioida palveluissa. Olisi jokseenkin yllättävää, jos ihmisellä olisi runsaasti voimavaroja tilanteissa, joissa itsellä tai perheenjäsenellä on runsaasti sosiaalisia, taloudellisia tai terveydellisiä ongelmia. Valitettavan usein eri ongelmat myös kasautuvat samalle ihmiselle.
Palveluiden määrä voi tuntua kaoottiselta silloin kun pohja elämästä putoaa.
Mitä haastavampi elämäntilanne, sitä todennäköisemmin joutuu asioimaan useissa palveluissa samalla kertaa. Vaikka koetut ongelmat ovat hankalia asioita jo itsessään, vaaditaan lisäksi taitoa osata asioida erilaisissa palveluissa, joista ei välttämättä ensi yrittämällä saa mitään selkoa.
Hyvän esimerkin tästä antaa listaus mahdollisista digitaalisista palveluista, joita pelkästään yksi ihminen saattaa joutua käyttämään haastavassa elämäntilanteessa; ulosottovirasto, sotepalvelut (kuten Maisa), TE-toimisto, Kela, poliisi ja oikeusrekisterikeskus. Monet näistä palveluista ovat myös velvoittavia, eli niissä on pakko asioida.
Digiosallisuus-hankkeessa fokus on asunnottomien digiosallisuudessa, mutta monet vaikeudet koskettavat myös muita samoja palveluja käyttäviä. Esimerkiksi palveluiden nimeämiseen liittyvät asiat ja selkeät polut palvelun sisällä ovat tärkeitä palveluiden käytettävyyden näkökulmasta aivan kaikille niitä käyttäville.
Kuvat: Unsplash, Satu Veltheim