Nainen istuu ikkunan äärellä ja katsoo ulos.

Blogi: Hänen tarinansa on tosi

Joskus päihteiden käyttö lisääntyy, kun elämässä tapahtuu suuri muutos.

Hänen edessään on pöytä täynnä tavaraa. Paperipinoja, kahvikuppi, jossa pohjalla tilkka viimeviikkoista kahvia, avattuja tölkkejä ja repaleinen pussi täynnä keksejä. Hän katselee ympärilleen omassa kodissaan, kodissa, jossa hän on viettänyt viimeiset viisi vuosikymmentä. Olohuoneen senkin päällä hänen ja puolisonsa hääkuva. Vieressä toinen kuva, kukkameren täyttämä kumpu ja hänen katseensa pysähtyy siihen. Samalla hänen kätensä hapuaa pöydältä uuden tölkin. Ajatukset harhailevat menneessä ja tulevassa, suloisessa sekamelskassa, josta hän ei enää tunne saavansa otetta. Mielen täyttää ahdistus, joka pirstaloituu tuhansiksi säpäleiksi hänen huulilleen ja häviää äänettömyyteen

– miksi kukaan ei auta?

Tämä yllä kuvaamani tarina on totta. Tämän kaltaisia tarinoita olen kohdannut sekä aiemmassa työssäni hoitajana että nykyisessä ikääntyneiden asiantuntijan työtehtävässäni. Väestö ikääntyy ja samassa suhteessa ikääntyneiden päihteidenkäyttö on lisääntynyt ja arkipäiväistynyt. Nykyään myös aiempaa useampi ikääntynyt käyttää alkoholia.

Ihmiset myös ikääntyvät hyvin eri tavoin: Joillekin ikääntyminen merkitsee eläkkeelle jäämisen myötä vapautta toteuttaa omia haaveita. Joillekin ikääntyminen voi merkitä terveydestä luopumista tai yksinäisyyttä. Joskus päihteiden käyttö lisääntyy, kun elämässä tapahtuu suuri muutos.

Ongelmaksi päihteidenkäyttö muodostuu, kun käyttö on haitallista sekä alkoholia juovalle että tämän ympäristölle.

Työssäni ikääntyneiden parissa olen kohdannut kymmeniä päihteitä haitallisesti käyttäviä ikäihmisiä eri elämäntilanteissa, kuullut heidän avunpyyntönsä ja tuen tarpeensa – ja se tekee minut surulliseksi.

Yhteiskunnan, yksilön ja meidän kaikkien vastuu

Luen lähes päivittäin uutisia liittyen terveydenhuollon kantokykyyn, hoitajapulaan ja koronan vaikutuksiin ikääntyneiden elämässä. Samalla tiedostan, että meillä on joukossamme tikittävä aikapommi – paljon päihteitä haitallisesti käyttävät ikääntyneet, jotka eivät välttämättä ole missään terveydenhuollon palveluverkostoissa mukana, vaikka avun ja tuen tarve voi olla suuri. Olen yllättynyt siitä, että kuinka vähän palveluja heille on tarjolla. Minulla on suorastaan huoli heidän pärjäämisestään.

Mitä vastuun ottaminen vaatii yhteiskunnalta, ympäristöltä ja ennen kaikkea meiltä jokaiselta?

Kokemukseni mukaan myös tulevaisuudessa tarvitaan laaja joukko erilaisia toimijoita, jotka haluavat edistää väestön hyvinvointia keskittymällä ehkäisevään päihdetyöhön ja päihdehaittojen vähentämiseen. Sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävien siirtyessä hyvinvointialueille kuntien rooli tulee vahvistumaan hyvinvoinnin edistämisessä.

Ikääntyneiden päihteidenkäyttäjien parissa työskennellessäni olen pistänyt merkille, että tarvitsemme nimenomaan kohdennettuja palveluja. Palveluja, jotka ovat räätälöity juuri tätä kohderyhmää varten. Näistä kohdennetuista palveluista yhteiskunnan lisäksi hyötyy myös yksilö – joka voi olla päihteitä käyttävän ikääntyneen lisäksi hänen läheisensä tai ammattilainen, joka pohtii kuumeisesti, mihin palveluihin ohjata asiakkaansa.

Hän havahtuu mietteistään, sillä kännykkä soi. Se pirisee vaativasti, ei vain kolme, vaan neljä kertaa. Hän ottaa puhelimen käteensä ja katsoo sen näyttöä. Hän ei tunnista numeroa – arvelee, että ehkä se tulee kaupungilta, kun on tuollainen suuntanumerokin tuossa alussa. Hän painaa puhelimen näppäintä ja jää kuuntelemaan. Avatun tölkin hän laskee pöydän kulmalle.

” Hei, tässä soittelee Pilke-toiminnasta…”

Vertaistuellinen Pilke-toiminta tarjoaa apua ja tukea

Piirretty sydän, minkä sisällä on teksti Pilkettä elämään!Sininauhaliiton Pilkettä elämään -projektissa (2020–2022) tehtävänäni on auttaa ikääntyneitä, joilla on haasteita päihteiden käytön kanssa. Pilke-toiminta on maksuton matalan kynnyksen palvelu, mikä tarkoittaa sitä, että ryhmään saa tulla juuri sellaisena kuin on – myös päihtyneenä.

Olen havainnut, että vaikka päihteettömyys ei ole toimintaan osallistumisen ehto, monen päihteidenkäyttö vähenee toiminnan myötä. Väitän, että kyseessä on juuri sellainen räätälöity palvelu, mitä ikääntyneet päihteidenkäyttäjämme tarvitsevat ja missä he saavat kokea olevansa taas osa yhteiskuntaa, osa yhteisöä.

Vastuu on välittämistä ja se vastuu kuuluu meille kaikille. Yhdessä.

image.alt
Sininauhaliiton Pilkettä elämään -projektin projektityöntekijä. Juurruttaa ja levittää Pilke®-toimintaa ympäri Suomea. Kouluttaa tulevia ryhmänohjaajia ja kouluttajia. Vapaa-aikanaan neuloo villapaitoja ja juoksee kotikulmien tuttuja reittejä. Ikäihmiset lähellä sydäntä.
Anna-Leena Nikula