Yhdessä yössä etätöihin – Pekko Kähkönen kertoo etäesimiehen arjesta pelihaittatyössä

"Työhistoriani Peliklinikalla ja Peluurissa on jakautunut aika tasan aikaan ennen koronaa ja 'aikaan koronan'."

Toimin Peluurissa kahden tiimin, Peluurin päivystäjien sekä Peli poikki ‑verkkoterapeuttien esimiehenä, sekä teen pienissä määrin myös asiakastyötä molempien toimintojen puitteissa. Tai tekisin, jos Covid-19-virus ei olisi tullut ja sotkenut suunnitelmia.

Aloitin työni tammikuussa 2020 ja tätä kirjoittaessani (vappuaattona 2020) olen ehtinyt työskennellä Peliklinikalla vajaat neljä kuukautta. Olen koulutukseltani teologi ja tehnyt ennen Peluuriin tuloa erilaisia asiakastyö-, kehittämis- ja esimiestehtäviä kunta- ja kolmannella sektorilla.

Hymyilevä, silmälasipäinen mies näyttää peukkua ja istuu tietokoneen ääressä kuulokkeet korvillaan.
Pekko Kähkönen on nyt etäesimies.

Olin ehtinyt työskennellä tiimieni kanssa Peliklinikalla kaksi kuukautta, kun korona-virus saapui Suomeen ja ajoi sekä minut että tiimini konkreettisesti yhdessä yössä etätöihin. Olin ehtinyt aloitella jo ennen etätöihin siirtymistä asiakastyön tekemistä Peluurin päivystyksessä, mutta Peli poikki ‑ohjelmaan tutustuminen oli tässä kohtaa maaliskuun puolivälissä vielä kesken.

Jos koronaa ja siitä aiheutunutta poikkeustilaa ei olisi tullut, olisin ehtinyt todennäköisesti jo aloitella asiakastyötä myös Peli poikki -asiakkaiden kanssa. Nyt kuitenkin tähänastinen työhistoriani Peliklinikalla ja Peluurissa on jakautunut aika tasan aikaan ennen koronaa ja ”aikaan koronan”. Toivottavasti muutaman kuukauden päästä tästä olisi jo käsillä kolmas aika, aika koronan jälkeen. Tai ainakin aika ensimmäisen poikkeustilan jälkeen.

”Tiimiläiseni tekevät vaativaa asiakastyötään etänä.”

Koronavirus on siis vaikuttanut todella merkittävästi omaan työhöni, koska nyt johdan kahta tiimiäni etänä ja tiimiläiseni tekevät vaativaa asiakastyötään etänä. Minulle on ollut todella tärkeää miettiä ja kokeilla erilaisia tapoja tukea työntekijöitäni heidän työssäjaksamisessaan, johon haasteita ovat asettaneet niin muutokset fyysisessä kuin henkisessäkin työympäristössä.

Fyysisen työympäristön muutokset voivat liittyä siihen, että työn arjesta puuttuu työtovereiden fyysinen läsnäolo. Myös kotoa käsin työskentely asettaa reunaehtoja työnteolle, kuten moni leikki-ikäisten ja kotikoululaisten vanhempi hyvin tietää.

Henkiset muutokset taas voivat liittyä muutoksiin vaikkapa asiakastyössä. Yksi esimerkki tästä on lisääntyneet kriisipuhelut Peluurin päivystävässä puhelimessa.

”Isot muutokset tulevat näkymään viiveellä.”

Uskon, että poikkeustilan mukanaan tuomat isot muutokset asiakkaidemme kohdalla, sekä suhteessa pelaamiseen että elämässä ylipäätänsä, tulevat meilläkin pelihaittatyössä kunnolla näkyviin vasta viiveellä. Mitä pidempään poikkeustila jatkuu, sitä suurempia muutokset voivat monen kohdalla olla – sekä hyvässä että huonossa.

Toivon todella, että hyvät muutokset eivät jäisi pahasti kakkoseksi huonoille. Toivon, että poikkeustila olisi ohi mahdollisimman pian, jotta ne, kenelle tämä aika on tuonut mukanaan vaikeuksia ja koettelemuksia elämään, pystyisivät alkaa rakentamaan tilalle jotain uutta ja parempaa ja he saisivat siihen kaiken mahdollisen tarvitsemansa avun ja tuen.

Peluurin johtava asiakastyöntekijä Est. 2020
Pekko Kähkönen