Hyötyykö kukaan tulottoman ihmisen asiakasmaksujen perinnästä?

Pirkko Justander ja Sininauhaliitto haastavat uuden asiakasmaksulain laatijat.

Sininauhaliiton asiantuntija ehdottaa nollaluokan palauttamista jatkuviin asiakasmaksuihin sekä maksun huojentamista tai poistamista vähävaraisilta tai varattomilta jo siellä missä maksu syntyy.

Eduskunnan köyhyysryhmä, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry, Suomen köyhyyden ja syrjäytymisen vastainen verkosto EAPN-Fin ja Kuka kuuntelee köyhää -verkosto järjestivät Eduskunnan Kansalaisinfon 22.1.2019 aiheena ”Mikä muuttuu sosiaali- ja terveyspalveluiden asiakasmaksuissa?”.

Tilaisuuden kommenttipuheenvuoron piti Sininauhaliiton esteettömän mielenterveys- ja päihdetyön (Emppa) kehittäjä Pirkko Justander, joka lähestyi asiakasmaksulain uudistusta päättäjätahoja haastaen ja tiukasti perustellen, millainen olisi hänen unelmiensa asiakasmaksulaki.

Pirkko Justanderin unelmien asiakasmaksulaki on #ihmisenpuolella.

– Asiakasmaksuja ja niistä syntyvää taakkaa pitäisi ehdottomasti kunnolla tutkia. Valistunut arvaukseni on, että ne kolme alinta tuloluokkaa ovat niin palveluissa kuin maksuissakin yhä edelleen palvelujen ”pääkäyttäjät”. Miten paljon voisi tutkimuksen, järkeistämisen ja tietotekniikan avulla sekä tuoda säästöjä että säästää inhimillisiä kärsimyksiä?

Pirkko Justander ehdottaa nollaluokan palauttamista jatkuviin asiakasmaksuihin sekä maksun huojentamista tai poistamista vähävaraisilta tai varattomilta jo siellä missä maksu syntyy. Hän toteaa myös, että täysin tulottomien ihmisten asiakasmaksujen joutuminen perintään ei tuota kenellekään mitään hyötyä, ei edes sosiaali- ja terveystoimelle.

Justander haastaa uuden asiakasmaksulain laatijat tutkimaan perintäasiaa kunnolla ennen lain hyväksymistä ja kysyy, mitkä muut maksut voisivat olla kannattamattomia. Esimerkiksi Helsinki on jo luopunut terveyskeskusmaksusta.

Lue Pirkko Justanderin koko puhe.