Palapelin kuvia maalattuna seinään

Koulutus sosiaali- ja terveysalan ammattilaisille, jotka kohtaavat työssään huumeita käyttävän nuoren läheisiä

Palaset-työmenetelmä on kehitetty tukemaan läheisiä nuoren huumeiden käytön synnyttämässä kriisissä.

Sininauhaliitto ja Irti Huumeista ry kouluttavat jälleen tänä keväänä sosiaali- ja terveys- sekä kasvatusalan ammattilaisia, jotka kohtaavat työssään huumeita tai päihteitä käyttävän nuoren läheisiä. Huhtikuussa alkavat kolmen iltapäivän koulutukset ovat maksuttomia.

Koulutuksissa käydään läpi Palaset-mallia, joka on kehitetty tukemaan läheisiä nuoren huumeiden käytön synnyttämässä kriisissä. Malli on ratkaisukeskeinen, eteenpäin suuntaava ja toivoa antava ja sitä voi hyödyntää myös laajemmin läheisten kohtaamisissa. Koulutuksen osallistujat pääsevät kokeilemaan työmenetelmää käytännössä ja jakamaan kokemuksiaan jatkotapaamisessa.

Jos olet sote- tai kasvatusalan koulutettu ammattilainen, ilmoittaudu koulutuksiin mahdollisimman pian – ensimmäinen kevään kolmesta koulutusryhmästä aloittaa jo tiistaina 5.4.

Lisätietoja ja ilmoittautuminen.

Emilia PuistovirtaTiina HaajanenKouluttajina toimivat Emilia Puistovirta ja Tiina Haajanen Sininauhaliiton ja Irti Huumeista ry:n ”Palasista eteenpäin – Tukea läheisille nuoren huumeiden käytön aiheuttamassa kriisissä” -hankkeesta.

”Läheiset jäävät usein ilman tukea, kun nuori alkaa kokeilla tai käyttää huumeita. Keräsimme hankkeen alussa kyselyillä läheisten kokemuksia ja toiveita liittyen heille tarjottavaan tukeen. Joidenkin läheisten kokemusten mukaan heidän voinnistaan ei ollut kysytty pitkänkin jatkuneen tilanteen aikana. Osa puolestaan kertoi, että ammattilaisten oli vaikea ottaa päihteet tai niiden vaikutukset läheisiin puheeksi. Tilanne vaikuttaa monilla tavoin läheisten omaan jaksamiseen ja terveyteen. Moni kertoi toivoneensa, että olisi saanut tukea jo aikaisemmassa vaiheessa, ennen kuin oma hyvinvointi oli jo kärsinyt roimasti. On siis selvää, että läheisten hyvinvointia on tuettava enemmän ja Palaset-työmenetelmä tarjoaa tähän hyvän työvälineen.”

Palasista eteenpäin -hankkeen työntekijät