Kaksi naista Rovaniemen päiväkeskuksen keittiössä.

Osallisuutta ruoka-avun rinnalle? Sininauhaliiton uusi julkaisu tuo kaivattua tietoa ruoka-avun osallistavista mahdollisuuksista ja haasteista

Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen hankkeen tavoitteena oli kehittää toimintaa, jolla vahvistettiin ruoka-avun piirissä olevien ihmisten osallisuutta. Miten tässä onnistuttiin?

Osallisuutta ruoka-avun rinnalle? Havaintoja ja näkökulmia toiminnan ääreltä (Sininauhaliitto, 2020) valottaa ruoka-avun osallistavia mahdollisuuksia ja haasteita, joita osallistavaan prosessiin voi liittyä. Samalla julkaisu tuo olemassa olevaan kotimaiseen ruoka-apukirjallisuuteen näkökulmia toimijoiden suunnalta, joista tutkimustieto on ruoka-avussa käyvien kokemuksiin verrattuna vähäistä. Kaikkea uutta toimintaa ei aina otettu vastaan riemumielin.

Ruokajonosta osallisuuteen -kirjan kansi. Turkoosinvihreällä pohjalla kirjan nimi. Koristeena erivärisiä palloja.”Me pyrittiin siihen, että ryhmän vetäjät olivat [asiakkaiden] kanssa samalla tasolla. Ja sen huomaa jo kävellessä tänne sisään, että ei tiedä kuka on ohjaaja ja kuka asiakas. Kun habitus ei ole ylenevä, niin asiakkaalle se madaltaa kynnystä tulla mukaan. Sen atmosfäärin luominen on vaikeaa, mutta se on meillä onnistunut.”

Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen työntekijä

Viime vuosina on yleistynyt näkemys, että ruoka-avun ei tulisi rajoittua ruoan jakamiseen. On mietitty, voisiko ruoka-avun rinnalle tulla enemmän osallisuutta, joka vähentäisi ruoka-apuasiakkaiden keskuudessa yleistä syrjäytyneisyyttä ja yksinäisyyttä.

Sininauhaliitto toteutti vuosina 2018–2020 Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen. Tavoitteena oli kehittää toimintaa, jolla vahvistettiin ruoka-avun piirissä olevien ihmisten osallisuutta. Joillekin se tarkoitti arvostavaa kohtaamista tai mielekästä tekemistä arkeen, toisille osallistumista erilaisiin pienryhmiin tai vapaaehtoistoimintaan. Osallisuutta ruoka-avun rinnalle? Havaintoja ja näkökulmia toiminnan ääreltä (Tuukka Niemi & Torsten Winter, Sininauhaliitto, 2020) avaa keskeisimpiä tuloksia: Lisääntyikö osallisuus? Millä tavoin? Miten asiakkaat kokivat ruoka-avun yhteydessä aloitetut uudet toimintamuodot? Miten työntekijät kokivat toiminnan kehittämisen?

”Mulla toiminnanjohtaja ilmoitti, että ihan kiva juttu, mutta hänellä ei ole aikaa tallaiseen. Ja sanoi, ettei muut työntekijät saa käyttää työaikaansa hankkeeseen, koska heillä on muutkin työtehtävät. Siinä vaiheessa jäin ihan yksin.”

Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen työntekijä

Julkaisu tuo kaivattua tietoa ruoka-avun osallistavista mahdollisuuksista, mutta myös haasteista, joita osallistavaan prosessiin voi liittyä. Samalla kuulemme ruoka-aputoimijoita, joista on vain vähän tutkimustietoa ruoka-avussa käyvien kokemuksiin verrattuna.

Kirjan verkkoversio >>
Voit myös tilata kirjan postimaksuja vastaan Sininauhaliitosta, kirjan tilaussivu >>

Julkaisutilaisuus on osa Enemmän kuin ruokaa  -verkkoseminaaria keskiviikkona 30.9. klo 9-14, liity mukaan tästä: https://bit.ly/32k0B5R (Microsoft Teams)

Ohjelma

9-9.45 päivän avauksessa pääset kartalle päivän järjestäjistä ja saat teaserin verran infoa Tampereen Kierto-hankkeesta, myös Tampereen apulaispormestari Jaakko Stenhällin kertomana.

9.45-10.15 saat päivitettyä 1990-luvun laman synnyttämän käsityksesi ruoka-aputoiminnasta 2020-luvulle. Nykytoiminnan esimerkki tulee Keski-Uudeltamaalta, Yhdessä katettu -verkoston Henna Kärjen ja Jappe Vilposen esittelemänä.

12.00-13.00 Sininauhaliiton Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen (2018-20) tutkimuksen ”Osallisuutta ruoka-avun rinnalle? Havaintoja ja näkökulmia toiminnan ääreltä” esittelevät tutkija Tuukka Niemi ja professori Juho Saari. Sininauhaliiton uusi julkaisu tuo kaivattua tietoa ruoka-avun osallistavista mahdollisuuksista ja haasteista, joita osallistavaan prosessiin voi liittyä. Samalla julkaisu tuo esiin ruoka-aputoimijoiden näkemyksiä, joista tutkimustieto on ruoka-avussa käyvien kokemuksiin verrattuna vähäistä. Kaikkea uutta toimintaa ei aina otettu vastaan riemumielin.

13-13.15 tietoisku Ruoka-apu.fi-sivustosta (tutustu ja kysy lisää vaikka heti: info@ruoka-apu.fi )

13.15-13.45 Hyvinvointitutkija Tuomo Laihiala kertoo ”Koronakriisin vaikutukset ruoka-apuun” -tutkimuksesta, joka toteutettiin yhdessä Osallistava yhteisö -hankkeen projektipäällikkö Reetta Nickin kanssa. Miten ruoka-aputoiminta selvisi koronakeväästä. Kuinka paljon ruoka-avun asiakasmäärät kasvoivat. Riittikö ruoka jaettavaksi. Kuka kantaa vastuun ja kenen se pitäisi kantaa. Mitä seuraavaksi?

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Anne Hyyrynen, projektipäällikkö, Ruokajonosta osallisuuteen -hanke ja seminaarijärjestelyt: anne.hyyrynen@sininauha.fi, p. 046 9232 572
Tuukka Niemi, tutkija, ”Osallisuutta ruoka-avun rinnalle?” -tutkimus: tuukka.niemi@sininauha.fi, 30.9. saakka.
Reetta Nick, projektipäällikkö, Ruoka-apu.fi, ”Koronakriisin vaikutukset ruoka-apuun” -tutkimus ja seminaarijärjestelyt: reetta.nick@kirkkopalvelut.fi, p. 040 8091 684
Tuomo Laihiala, hyvinvointitutkija, ”Koronakriisin vaikutukset ruoka-apuun” -tutkimus: tuomo.k.laihiala@hel.fi

Vapaasti käytössä olevia kuvituskuvia ruoka-avusta: https://ruoka-apu.fi/medialle/

Osallisuutta ruoka-avun rinnalle? Havaintoja ja näkökulmia toiminnan ääreltä (Tuukka Niemi & Torsten Winter, Sininauhaliitto, 2020, kirjan verkkoversio >>

Lisätietoa Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeesta >>

Kuva: Yhteisöruokailun valmistelua Rovaniemen päiväkeskuksen keittiössä talvella 2019.