Kaksi keski-ikäistä naishenkilöä katsovat yläviistoon hym

Sininauhaliiton hallituksen puheenjohtaja: Järjestöjä tarvitaan entistä enemmän tulevaisuudessa

Liiton kokous valitsi 24.5.2024 Sininauhaliitolle uuden hallituksen, jonka puheenjohtajan jatkaa Väentupa ry:n toiminnanjohtaja YTM Rita Lepikko. Hallituksen yksi keskeisimmistä tehtävistä on miettiä Sininauhaliiton ja sen jäsenjärjestöjen rooleja ja toimintaedellytyksiä nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
Kuva Rita Lepikosta. Vienosti hymyilevä keski-ikäinen nainen, punertava tukka ja hiukset on rikotusti leikatut.
Rita Lepikko jatkaa Sininauhaliiton hallituksen puheenjohtajana.

”On todella hienoa, että saan jatkaa Sininauhaliiton hallituksen puheenjohtajana. Hallitustyöskentelyssä tulemme jatkamaan matkaamme eteenpäin Sininauhaliiton strategian johdattelemana – ja myös miettimään miten voimme tukea liiton jäsenjärjestöjä entistä paremmin jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä,” sanoo Rita Lepikko.

Järjestöjen on muututtava maailman mukana

Suomen hallituksen säästötoimenpiteet tulevat leikkaamaan rahoitusta myös sosiaali- ja terveysalan järjestöiltä. Rita Lepikko uskoo kuitenkin, että asioilla on tapana järjestyä ja järjestöjen työtä tullaan tarvitsemaan jatkossakin entistä enemmän.

”Maailma muuttuu ympärillämme, joten myös meidän on mietittävä uusia keinoja toteuttaa ja rahoittaa toimintaamme. Järjestöt tekevät yhteiskunnallisesti merkittävää ja inhimillistä työtä ja sen työn tulisi olla mahdollista myös tulevaisuudessa,” sanoo Lepikko ja jatkaa:

”Surullisinta tietysti on se, että hallituksen leikkauksien vaikutukset osuvat jo valmiiksi heikoimmassa asemassa oleviin ihmisiin. Jokaisella ihmisellä tulisi olla elämän perusoikeudet kunnossa, vaikka valtion talous olisi kuinka tiukalla. Usko, toivo ja rakkaus on kuitenkin ilmaista, niihin hallituksen leikkaukset eivät vaikuta.”

Kuvassa vasemmalta: Pertti Saarela, Erja Blomberg, Anu Louhelainen, Rita Lepikko, Sininauhaliiton talous-ja henkilöstöpäällikkö Marja Mettälä ja toiminnanjohtaja Pekka Lund, Terhi Laine, Senni Rönkkö ja Karoliina Nikula

Rita Lepikon lisäksi Sininauhaliiton hallituksessa jatkaa Larissa Franz-Koivisto, Pertti Saarela, Anu Louhelainen, Janika Lindström ja Erja Blomberg. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin Terhi Laine, Laura Kristoffersson, Senni Rönkkö ja Karoliina Nikula.

Sininauhaliiton henkilöstöä hallituksessa edustaa Anna Borodavkin ja hänen varahenkilönään toimii Jenni Kämppi.

Lue lisää Rita Lepikon taustasta

Tutustu Sininauhaliiton strategiaan