Johannes Lahtela, keski-ikäinen mies, mikrofoni kädessä kirkon etuosassa.

Toipumiskokemuksen jakaminen luo toivoa

Kalevan kirkossa Tampereella marraskuun lopulla pidetty tapahtuma Toivon rastit toi yhteen kymmenittäin riippuvuuksista ja niistä toipumisesta kiinnostuneita. Tilaisuus oli kaikille avoin, ja suunnattu ensisijaisesti päihdetoipujien parissa työskenteleville sekä toipujille ja heidän läheisilleen. Sininauhaliitto järjesti Toivon rastit yhdessä Tampereen seurakuntayhtymän kanssa.

− Toivo on ollut Sininauhaliitolle aina tärkeä teema. Toivon ylläpitäminen on toimintamme keskiössä, kiteytti hengellisen työn kehittäjä Tuomo Salovuori tapahtuman avaussanoissa.

Ohjelma sisälsi luentoja, kokemuspuheenvuoroja ja seitsemän työpajaa, joissa esiteltiin työskentelytapoja ja keinoja toipumiseen.

Neljä noin 40-50 -vuotiasta naista seisovat esittelypöydn takana ja aktsovat eteenpäin, pieni hymy kasvoilla.
Päihde- ja mielenterveystyötä tekevät järjestöt ja vertaistoimintaa tarjoavat tahot esittelivät toimintaansa. Kuvassa Tiina, Anna-Leena, Jenni-Emilia ja Lea Sininauhaliitosta.

Riippuvaisten läheisten pajassa keskityttiin omasta hyvinvoinnista huolehtimiseen, kun taas luovia menetelmiä toipumisessa painottava paja keskittyi toipujan itsetuntemukseen ja itseilmaisun vahvistamiseen.

− Piti miettiä, mistä nauttii, ja mikä tekee epävarmaksi tai ahdistaa, kertoo pajaan osallistunut tamperelainen Anne-Maria.

Sitäkin heräteltiin miettimään, miten omaa asennetta voisi muuttaa.

− Vastaaminen jäi minulta kesken, mutta näitä on hyvä pohdiskella, Anne-Maria sanoo.

Voimaa yhteydestä

Parhaillaan Anne-Maria toipuu läheisriippuvaisuudesta ja käy Minnesota-hoidon jatkohoitona vertaisryhmässä.

− Vertaistuki on tosi tärkeää, koska siitä saa voimaa. Tietää, ettei ole yksin, vaan on muitakin, jotka kamppailevat saman asian kanssa, hän sanoo.

Saman on huomannut Johannes Lahtela, joka 23 raittiin vuoden jälkeen käy yhä vertaistukiryhmässä.

Kolme 50-60-vuotiasta miestä seisovat hymyilevinä rinnakkain Kalevan kirkossa.
Johannes Lahtela (vas.), Tuomo Salovuori ja päihdepsykiatri Juha Kemppinen. Compassi-ryhmäohjelmaa esitelleen Salovuoren mukaan toipuminen on tehokkainta vertaisryhmissä. Kuva: Henna Tarjanne-Lekola

− Ongelmani on luulla, että olen erityistapaus. Ryhmässä huomaan, etten ole yksin. Kaltaisiani on hirveästi. Olen osallistunut 12 askeleen vertaistukiryhmään verkossa. Ulkomaillakin kaikkia meitä yhdistää sama, hän kertoo.

Pitkä raittius ei takaa sitä, että pysyy raittiina.

− Ei ole olemassa pikavoittoa, mutta toipuminen on mahdollista. Kun addiktiokäyttäytyminen otetaan pois, joutuu miettimään, kuka olen, mistä tykkään ja mistä saan iloa, Lahtela muistuttaa.

Tapahtuman puhujana ollut Lahtela kuvailee riippuvuutta itsekeskeiseksi minä-sairaudeksi.

− Alkoholisimi on minulle yksinäisyyden, yhteydettömyyden sairaus. Paikka, jossa ollaan paossa, ja jossa on turvallisinta.

Lahtela kehottaa ottamaan vastuuta ja vastaanottamaan vertaisuuden kautta löytyvää toivoa. On niin ikään hyvä olla tekemistä ja harrastuksia, joissa viihtyy.

− Se on yhteyden rakentamista, hän sanoo.

Tummahiuksinen noin 60-vuotias nainen katsoo kameraan; mustat vaatteet, taustalla kirkon kynttiläteline.
Kokemuskouluttaja Merja Jansson Helsingistä esitteli kehittämäänsä
Retkahduskehää, joka on päihderiippuvaisille tarkoitettu menetelmä. Kuva: Elisa af Hällström

Nykyään Lahtela johtaa Vantaan A-kiltaa.

− Minulla ei ole mitään salattavaa, eikä kompurointini ole niin ihmeellistä, mutta on tärkeää avata kokemuksia ja kertoa, miten päästään kiinni toivoon, hän sanoo.

On myös hyvä tiedostaa, mikä voi johtaa ahdistavaan olotilaan.

− En suostu voivottelemaan maailman tilannetta, sitä vähättelemättä, mutta ikävistä uutisista tulee minulle toivottomuuden tunne, Lahtela sanoo.

Toivo välittyy avoimuudella

Anne-Maria kiittää Lahtelaa ja muita puhujia rehellisyydestä ja avoimuudesta.

− Minua kiinnostavat ihmisten tarinat. Ne koskettavat ja niihin pystyy samastumaan, hän sanoo.

Myös tapahtuman viimeinen esiintyjä kosketti Anne-Mariaa.

− Jippu kruunasi illan. Hän on ihana tulkitsija, josta välittyy läsnäolo ja Jumalan rakkaus.

− Tämä oli yksi parhaimmista päivistä. Ilmapiiri oli lämmin ja tapahtuma oli hyvin rakennettu. Lähdin sieltä hyvillä mielin ja onnellisilla fiiliksillä, Anne-Maria iloitsee.

Kirjoittaja: Elisa af Hällström

Pääkuva:  ”Addiktio on yhteydettömyyden sairaus. Yhteys itseen ja muihin on kateissa. Toipumisessa vertaisuudella on suuri merkitys,” Johannes Lahtela sanoo. Kuva: Henna Tarjanne-Lekola

Lue lisää päihdeongelmasta toipumisen teemasta:

Silta-lehden artikkeli 1.11.2023: Toivoa ja arkipäivän ihmeitä riippuvuuksista kärsiville

Toivon rastit tapahtumatiedote ja ohjelma 13.10.2023: Toivon rastit – toipumisen poluilla 18.11.23 Tampereella

Toivo-verkkomedia 13.8.2023: Kukaan ei toivu päihdeongelmasta yksin

Toivo-verkkomedia 27.6.2023 Jarmo Kantonen: Kaikki ovat riippuvaisia

Toivo-verkkomedia 27.6.2023: Uusi elämä, uusi tyylilaji – päihdeongelmasta toipuminen luovana identiteettityönä

Toivo-verkkomedia 27.6.2023: ”Mulla on puhdas pöytä ja voin katsoa ihan uusin silmin eteenpäin”

Toivo-verkkomedia 26.6.2023: Päihdeongelmasta irrottautuminen on uuden löytämistä