Vanha mies tekee puutöitä

Työ tuo ryhtiä päivään – palkkatuki mahdollisti huoltomiehen työn

"Tukityöllistäminen on hyvä juttu, että vajaakuntoisenakin saa mahdollisuuden työhön."

Istutusten nyppiminen kauniiksi, nurmikon siistiminen siimaleikkurilla ja roskien kerääminen lehtipuhaltimen avulla – Mika Hennerillä on mukava huoltomiehen kesätyö raumalaisessa maauimalassa.

– Pidän tästä työstä, koska se on vaihtelevaa: voi työskennellä ulkona ja saa tehdä käsillä töitä. Olen ollut täällä kuukauden ja osaan jo päätellä, mitä hommia seuraavaksi teen. Mukavaa, kun voi tehdä itsenäisesti.

Takaisin työelämään

42-vuotias, pitkän aikaa työttömänä ollut mies pääsi tuettuun työhön, kun hänen työllistämiseensä myönnettiin palkkatuki.

– Pääsin Rauman seudun katulähetys -yhdistykseen ensin kuntouttavaan työtoimintaan. Olin siellä työpajalla tekemässä huonekalujen korjausta ja entisöintiä, kuten vanhan maalin rapsutusta ja päällemaalausta, Mika Henner kertoo.

Aurinkolasipäinen mies, jolla on yrityslogollinen pikee-paita , farkut ja lenkkarit. Taustalla on puu- ja kasvi-istutuksia ja uimastadionin hyppytornit.
Mika Henner viihtyy maauimalan huoltomiehenä.

Kun Henner oli työskennellyt puoli vuotta työpajassa, hän pääsi palkkatuella siirrettynä yritykseen, eli maauimalaan, töihin. Se tarkoittaa, että Rauman seudun katulähetys maksaa palkkatuella miehen palkan.

– Saan olla täällä kesän. Olisi mahtavaa, jos voisin jatkaa huoltomiehenä oikeissa palkkatöissä. Esimieheni vähän lupaili, että jos kaikki menee hyvin, voisin päästä hänen kiinteistöhuoltoyhtiöönsä työhön.

Asiassa on yksi mutta. Kiinteistöhuoltajilta vaaditaan ajokortti.

– Olin aikoinaan autokoulussa, mutta se jäi kesken. Haluaisin ajaa kortin loppuun, kun ADHD-lääkitykseni saadaan kuntoon. Vielä ei ole löytynyt minulle sopivia lääkkeitä, ja kortin saamiseen tarvitaan keskittymiskykyä.

Levoton rehkijä

Mika Henner vietti lapsuutensa Oulussa. Hänet tiedettiin peruskoulun ala-asteella ylivilkkaana oppilaana. Yläasteella lopulta todettiin, että levottomuuden syynä on ADHD eli aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriö.

– Oireet hävisivät jossakin vaiheessa mutta tulivat aikuisena takaisin. Minulla ne aiheuttavat levottomuutta. On vaikea pysyä paikoillaan, ja kyllästyn helposti työssä, joka ei ole vaihtelevaa.

Henner opiskeli ammattikoulussa autonasentajaksi.

– Nuorena rassasi koko ajan autoja, niin tuli siksi haettua kouluun. Valmistumisen jälkeen tein autoasentajan töitä, mutten jaksanut olla yhdessä työpaikassa kuin aina puoli vuotta. Sitten kävi liian tylsäksi.

Levottomuuden lisäksi sairaus aiheuttaa Mika Hennerille vaikeuksia hahmottaa voimiaan. Hän ei siksi pysty työskentelemään kuin osan päivää.

– Rehkin työssä liikaa, paiskon menemään enkä tajua säästellä itseäni. Sitä saattaa pahimmillaan rikkoa lihaksensa.

Jos maauimalasta ei kesän jälkeen aukea oikeaa palkkatyötä, Henner toivoo, että voisi palata työpajalle.

– Työ antaa ryhtiä päivään. Minulle on kuitenkin tärkeää, että työpaikalla huomioidaan sairauteni tuomat rajoitteet. Tukityöllistäminen on hyvä juttu, että vajaakuntoisenakin saa mahdollisuuden työhön.

TEKSTI Arja Krank, KUVA Janne Rantala.

Lue myös:

• Palkkatuen leikkaus kasvattaa syrjäytettyjen määrää. Sininauhaliiton työllistämistoiminnan suunnittelija Jaana Joutsiluoma sekä SOSTEn erityisasiantuntija Päivi Kiiskinen toteavat palkkatukiuudistusehdotuksesta: – Jos uudistus toteutuu lausuntokierroksella olleen ehdotuksen mukaisesti, se merkitsee erityisesti 100 prosentin palkkatuen leikkauksia yhteiskunnallista työtä tekeviltä kolmannen sektorin toimijoilta.
  • Palkkatukiuudistus heikentää työmahdollisuuksia. Palkkatukiuudistuksella olisi alueellisesti masentava vaikutus: – Ilman palkkatukea moni ei saa ensimmäistäkään työpaikkaa, todetaan järjestöissä ympäri Suomen.