Asunnottomuuden ja asunnottomuustyön teemapäivä Jyväskylässä 17.10.2019

Jokaisella on perusoikeus omaan kotiin.

Tervetuloa asunnottomien yön 2019 Jyväskylän tapahtumaan!

Aika: to 17.10.2019 kello 8.00–to 18.10.2019 klo 8.00
Paikka:  Matarakatu 6, Jyväskylä
Ilmoittautuminen: avautuu syyskuussa

Koti kaikille

”YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi vietetään vuosittain 17. lokakuuta. Suomessa YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi on vietetty vuodesta 2002 lähtien Asunnottomien yön merkeissä. Asunnottomien yö -kansalaisliike tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon, omaan kotiin. Asunnottomien yön kansalaisliikkeen järjestämiä tapahtumia on järjestetty vuosittain vähintään 20 paikkakunnalla, mikä tekee siitä yhden suurimmista sosiaali- ja terveysalan vuosittaisista mielenilmauksista.”

Jyväskylässä torstaina 17.10.2019 katsotaan asunnottomuutta ja asumiseen liittyviä haasteita eri näkökulmista.

Klo 8.00 alkaen aamiainen Jokikievarissa
Klo 10–12.30 Yhteisöllisen isännöinnin aamupäivä, Matarasali, Matarankatu 6

• Marianne Kuorelahti, projektikehittäjä Yhdessä ei olla yksin -hyvinvointiyhteistyöhanke: “Millä lisätään asuinalueen yhteisöllisyyttä, turvallisuutta ja viihtyisyyttä? Voiko naapurusto auttaa kunnan asumispalveluja?”

Klo 14–16 Iltapäivä-info ”Miksipä en vuokraisi”, Tourujokisali, Matarakatu 6
Klo 13.30 alkaen kahvit Jokikievarissa

• Hanna-Riikka Alasippola: ”Kuinka voidaan parantaa ihmisen oikeutta omaan asuntoon, millaisia asumisen ratkaisuja voidaan luoda asunnottomuuden vähentämiseksi. Millaisin tukitoimin voidaan turvata asumista, kun siihen liittyy mahdollisia haasteita?

Tietoa asunnottomuustyöstä, välivuokrauksesta sekä olemassa olevista asumiseen liittyvistä palveluista. Puheenvuorot ja puhujat tarkentuvat lähemmin.

Klo 16–18 Kuka kuuntelee köyhää? Tourujokisali, Matarakatu 6

• 3k-TALK Paneelikeskustelu asunnottomuutta kokeneiden henkilöiden ja ammattilaisten sekä päättäjien kesken. Tilaisuudesta vastaa Satu Kortelainen, 3K-aluekoordinaattori.

Klo 15.30 Kahvit, Jokikievari, Matarakatu 6 B

Klo 18–22 Puistotilaisuus Tourujoen puistossa

• Ohjelmassa musiikkia ja puheenvuoroja.

Klo 21–08 Avoimet ovet Taulunmäenkirkossa

• Kohtaamisia ja musiikkia.

Tapahtuma järjestetään yhteistyössä paikallisten toimijoiden, seurakuntien ja Jyväskylän kaupungin kanssa.

Tapahtuman koordinointi

Hanna-Riikka Alasippola