Kahvila-näkymä päiväkeskuskeksessa. Nainen ottaa kahvia etualalla.

Osallisuuden ääressä, Sosiaalifoorumi, Helsinki

Suomen sosiaalifoorumi -tapahtumassa 21. – 22.4.2018 mukana on lähes sata kansalaisjärjestöä ja -liikettä. Tulevaisuus ei vain tapahdu, vaan vahvistamalla mahdollisia tulevaisuuskuvia saamme motivaatiota toimia ja vaikuttaa yhteiskuntaan. Tähän kannustaa myös Sosiaalifoorumin hashtag #aktivoidu.

Sosiaalifoorumi toteutuu Töölön Helsingin ruotsinkielisellä työväenopisto Arbiksella (Dagmarinkatu 3, 00100 Helsinki). Viikonlopun ohjelmatarjonta on jaettu viiteen toisiaan täydentävään teemaan:

Systeemikriisi-teemassa käännetään katse järjestelmätasolle ja tutkitaan vaihtoehtoisia yhteiskunta- ja talousjärjestelmiä.

Erilaisen pelkoon etsitään vastauksia yhteistyöstä antirasistisessa toiminnassa ja tarkastelemalla äärioikeiston muuttuneita muotoja, unohtamatta militarisoitumista ja ydinaseita vastustavaa rauhanliikettä.

Kahden kerroksen väkeä -teemassa tutustutaan solidaarisiin talousjärjestelmiin, joiden asiantuntijoita saapuu monista eri maista.

Demokratian tilaa tarkastellaan erityisesti median, sosiaalisen median ja toimittajan roolin kautta. Osallistavaa demokratiaa ja toimintamuotoja etsitään esimerkiksi paikallisvaluutoista ja sorrettujen pedagogiikasta.

Epäreilu peli on osattomuuden kokemuksia, toimeentulon ongelmia, sote-sotkua ja eriarvoistavaa sosiaalipolitiikkaa, ja teemassa pohditaan muun muassa tulevaisuuden sosiaali- ja perusturvaa sekä yksilön asemaa eriarvoistuvassa maailmassa.

Sosiaalifoorumiin saapuu tänä vuonna myös useita kansainvälisiä vieraita: aktivisti-taiteilija Länsi-Saharan pakolaisleiriltä ja MOTIF Art Studio & Workshopin perustaja Mohamed Sulaiman Labat, intialainen dokumenttielokuvaohjaaja Rahul Jain, kansainvälisesti tunnettu yhteiskuntatieteilijä Marcello Musto ja Mississippiin perustetun Cooperation Jacksonin yhteisökoordinaattori Brandon King.

Sininauhaliiton Osallisuuden ääressä -työpaja la 21.4. kello 12.0013.30 Arbiksen luokassa 33A (3. krs)

Pääsemme pureutumaan osallisuuteen, osallistaviin työmenetelmiin ja osallisuuden tunnistamiseen yhdessä tekemällä ja yhdessä pohtimalla. Toiminnallisen työpajan tavoitteena on innostua ja päästä itsekin osallistumaan.

Osallisuuteen meitä johdattelee Ruokajonosta osallisuuteen -hankkeen projektityöntekijät Piia Niilola, Tanja Kotilainen ja Eveliina Haapa-aho.

Ruokajonosta osallisuuteen

Sosiaalifoorumi