ryhmä ihmisiä pitelee ringissä lego-hahmoja

Tapahtumasarja: Tukea vapaaehtoistoiminnan järjestämiseen Sininauhaliiton jäsenyhteisöille

Vapaaehtoisilla on tärkeä rooli monien Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen toiminnassa. Vapaaehtoistoiminnan kentän muuttuessa uusien vapaaehtoisten houkuttelemiseksi tarvitaan tuoreita keinoja. Sininauhaliitto kutsuu jäsenyhteisöjen vapaaehtoistyöstä vastaavat henkilöt jakamaan kokemuksia ja hakemaan ratkaisuja vapaaehtoistyöhön liittyviin haasteisiin.

Järjestämme syksyllä 2021 kolmen verkkotapahtuman sarjan, jossa pureudutaan vapaaehtoistoiminnan järjestämisen kysymyksiin ja haasteisiin koulutusten ja yhteisen keskustelun kautta. Verkkotapaamisessa vapaaehtoistoiminnan järjestäjät pääsevät kertomaan haasteistaan ja jakamaan tietoa sekä vertaistukea. Verkkokoulutuksissa saat ajankohtaista tietoa ja välineitä vapaaehtoisten houkutteluun ja toiminnan organisointiin.

Tapahtumat Sininauhaliiton jäsenyhteisöille:

27.10. klo 13–14.30 Vapaaehtoistoiminnan verkkotapaaminen ja lakimiehen tietoisku
Vapaata keskustelua ja vertaistukea – tule jakamaan haasteesi ja ilonaiheesi muiden vapaaehtoistoimijoiden kanssa! Keskustelemme toiminnan ajankohtaisista kysymyksistä ja koronan vaikutuksista sekä pohdimme yhdessä toiminnan haasteita. Lisäksi Sininauhaliiton lakimies Suvi-Sorja Kemppainen kertoo, mitä tulee huomioida vapaaehtoisten kanssa tehtävissä sopimuksissa.

3.11. klo 13–15 Vapaaehtoisten rekrytointi ja sitouttaminen -verkkokoulutus
Mistä löytää uusia vapaaehtoisia mukaan toimintaan? Miten vapaaehtoiset sitoutetaan? Näihin kysymyksiin pureudumme verkkokoulutuksessa. Kouluttajana toimii Kansalaisareenan projektisuunnittelija Satu Puolitaival ja ajatuksiaan vapaaehtoistyöstä jakaa Vuoden vapaaehtoinen Paula-Sirkka Vähämäki. Tilaisuuden lopuksi esitellään lyhyesti Vapaaehtoistyö.fi-palvelua.

24.11. klo 13–15 Vapaaehtoistoiminnan organisointi -verkkokoulutus
Miten vapaaehtoistoimintaa kannattaa organisoida? Millaista on tehokas koordinointi? Entä millainen merkitys yhteistyöllä on vapaaehtoistoiminnan koordinoinnissa? Kouluttajana toimii suunnittelija Elisa Huuhka Vapaaehtoistyö.fi-palvelusta.

Lisätiedot ja ilmoittautuminen täällä.

Verkkokoulutukset 3.11. ja 24.11. toteutetaan yhteistyössä Kansalaisareenan ja Kirkkopalveluiden ylläpitämän Vapaaehtoistyö.fi -alustan kanssa.

Koulutukset järjestetään Teams-sovelluksessa. Jos sinulla on haasteita sovelluksen käyttöön liittyen, olethan yhteydessä meihin (yhteystiedot alla).

Maailma muuttuu – mistä järjestöt löytävät vapaaehtoisia tulevaisuudessa?

Koronapandemia ja vapaaehtoisten ikääntyminen muuttavat vapaaehtoistyön kenttää, ja monissa yhdistyksissä on herännyt huoli vapaaehtoistyön jatkuvuudesta. Uusien vapaaehtoisten houkuttelemiseen tarvitaan keinoja, joita ehkä ole aiemmin käytetty. Yhteiskunnan toiminnan siirtyessä entistä enemmän verkkoon on tärkeää, että myös vapaaehtoistoiminnan mahdollisuudet näkyvät verkossa.

Kansalaisareenan ja Kirkkopalveluiden yhdessä ylläpitämä Vapaaehtoistyö.fi-verkkoalusta tuo yhteen vapaaehtoistyötä tarjoavat toimijat ja vapaaehtoistyöstä kiinnostuneet. Palvelussa on avoinna yli 1150 vapaaehtoistehtävää ja vuoden 2021 aikana tehtäviin on ilmoittauduttu palvelun kautta lähes 2500 kertaa.

Sininauhaliiton jäsenyhteisöille tarjottavissa verkkokoulutuksissa perehdytään vapaaehtoisten rekrytointiin ja sitouttamiseen, sekä vapaaehtoistoiminnan organisointiin. Koulutusten yhteydessä esittelemme myös Vapaaehtoistyö.fi-alustaa.

Verkkotapaamiseen ja -koulutuksiin ovat tervetulleita kaikki Sininauhaliiton jäsenyhteisöjen edustajat.

Tervetuloa!

Kysy lisää:

Heidi Eriksson, suunnittelija (hyvinvointi ja vapaaehtoistyö)
heidi.eriksson@sininauha.fi