Lelufiguuri sateisella ikkunalaudalla

Päihderiippuvaisen läheinen ja väkivallan uhka -verkkoluento ammattilaisille

Monet päihderiippuvaisten läheiset kohtaavat arjessaan väkivallan uhkaa, niin henkisen, taloudellisen kuin fyysisenkin väkivallan osalta. Ammattilaisille suunnatulla luennolla lähisuhdeväkivaltatyön asiantuntija ja poliisi kertovat väkivallasta ja päihderiippuvuudesta oman työnsä näkökulmasta. Luento on maksuton.

Sininauhaliitto järjestää sote-ammattilaisille ja alan opiskelijoille suunnatun verkkoluentosarjan, jossa pureudutaan päihderiippuvuuden vaikutuksiin läheisiin monesta näkökulmasta. Verkkoluennoille ovat tervetulleita kaikki läheisiä kohtaavat ammattilaiset niin perusterveydenhuollossa, sosiaalitoimessa, järjestöissä kuin seurakunnissa.

Monet päihderiippuvaisten läheiset kohtaavat arjessaan väkivallan uhkaa, niin henkisen, taloudellisen kuin fyysisenkin väkivallan osalta. Päihderiippuvuus sairautena lisää impulsiivisuutta ja tunne-elämän epävakautta. Läheistyössä on tärkeää tuntea väkivallan eri ilmenemismuodot ja väkivaltaa kokeneen tukemisen periaatteet.

Päihderiippuvuuteen liittyvien leimojen vuoksi väkivallasta puhuminen tulee tehdä sensitiivisesti. Läheisen voi olla vaikeaa ottaa väkivaltaa puheeksi tai hakea apua, koska tilanteeseen liittyy häpeää ja huonommuuden tunnetta. Pelko itselle tärkeän päihderiippuvaisen leimaamisesta ja typistämisestä vain väkivaltaiseksi ihmiseksi tai rikolliseksi voi vaikeuttaa asiasta puhumista.

Jokaisella läheisellä on oikeus turvallisuuteen läheissuhteestaan riippumatta. Turvallisuuden huomioiminen onkin yksi keskeinen teema läheisiä kohdatessa. Läheisellä on oikeus olla turvassa väkivallalta, vaikka haluaa huolehtia päihdesairaasta läheisestä

Aika: 1.12. 14–16
Paikka: Teams-alusta
Ilmoittautuminen ma 29.11. mennessä tämän linkin kautta.

Saat luennon osallistumislinkin sähköpostiisi viimeistään tapahtumapäivän aamuna. Luento on maksuton. Luentoa ei tallenneta.

Luennon puhujat:

Alustuspuheenvuoro: Miksi läheistyössä tulee huomioida myös väkivallan kysymykset?
Ilona Mäki, läheistyön kehittäjä, Sininauhaliitto

Väkivalta lähisuhteissa
Riina Karjalainen, Perhe- ja lähisuhdeväkivaltatyön asiantuntija Ensi- ja turvakotien liitto

Päihteiden käytöstä aiheutuvat haitat läheisille – poliisin näkökulma
Katja Nissinen, komisario, Helsingin poliisilaitos

Luennolla on varattu aikaa myös yhteiseen keskusteluun ja kysymyksiin.

Tutustu myös muihin luentosarjan tapahtumiin:

Kuormittunut läheinen päihderiippuvuuden varjossa 15.11. klo 14–15.30

Päihderiippuvaisen läheisen tukeminen yksilöasiakastyössä ja ryhmissä 22.11. klo 14–16

Päihderiippuvuus parisuhteessa 29.11. klo 14–16

Tervetuloa mukaan!