Pariskunnan siluetit kalliolla, aurinko paistaa parin takaa

Päihderiippuvuus parisuhteessa -verkkoluento ammattilaisille

Moni elää kumppanin päihderiippuvuuden varjossa. Ammattilaisille suunnatulla verkkoluennolla päihderiippuvuuden vaikutuksista parisuhteisiin ja eroihin kertovat Sininauhaliiton läheis- ja erotyön ammattilaiset. Luento on maksuton.

Sininauhaliitto järjestää sote-ammattilaisille ja alan opiskelijoille suunnatun verkkoluentosarjan, jossa pureudutaan päihderiippuvuuden vaikutuksiin läheisiin monesta näkökulmasta. Verkkoluennoille ovat tervetulleita kaikki läheisiä kohtaavat ammattilaiset niin perusterveydenhuollossa, sosiaalitoimessa, järjestöissä kuin seurakunnissa.

Monia parisuhteita varjostaa kumppanin päihderiippuvuus. Päihderiippuvuuteen liittyvät ennakkoluulot ja oletukset vaikuttavat monin tavoin puolisoiden arkeen, hyvinvointiin ja ihmissuhteisiin. Luennolla perehdytään päihdesairauden vaikutuksiin puolisoina oleviin läheisiin. Kuulemme opinnäytetyöhön kerättyä kokemustietoa sekä syvennymme päihde-erityisiin eroihin.

Aika: 29.11. klo 14–16
Paikka: Teams-alusta
Ilmoittautuminen to 25.11. mennessä tämän linkin kautta.

Saat luennon osallistumislinkin sähköpostiisi viimeistään tapahtumapäivän aamuna. Luento on maksuton. Luentoa ei tallenneta.

Luennon puhujat:

Alustuspuheenvuoro: Puolisot läheistyössä
Ilona Mäki, läheistyön kehittäjä, Sininauhaliitto

”Paljon on kaikkee tukea saatavilla, mut se on aika sirpaleista” – Päihderiippuvaisten henkilöiden puolisoiden sosiaalisen tuen tarve sekä kokemukset sosiaalisen tuen hakemisesta ja saamisesta
Emma Häkkinen, läheistyön kehittäjä, Sininauhaliitto

Päihde-erityinen erotyö – Mitä ammattilaisten on hyvä tietää eroista ja eropohdinnoista?
Pirkko Justander, kehittäjä, Sininauhaliitto

Luennolla on varattu aikaa myös yhteiseen keskusteluun ja kysymyksiin.

Tutustu myös muihin luentosarjan tapahtumiin:

Kuormittunut läheinen päihderiippuvuuden varjossa 15.11. klo 14–15.30

Päihderiippuvaisen läheisen tukeminen yksilöasiakastyössä ja ryhmissä 22.11. klo 14–16

Läheinen ja väkivallan uhka 1.12. klo 14–16

Tervetuloa mukaan!