Päivittyvä uutinen: Ihmiset tarvitsevat tukea myös kriisin aikana

Katso tästä vinkkejä ja linkkejä järjestöjen toiminnan tueksi sekä seuraa Sininauhaliiton toimintaa koronaepidemian aikaan.

— Kuntoututtavan työtoiminnan, keskustelun tai ruoka-avun tarve ei katoa kriisiaikana. Sininauhaliitto kertoo tässä päivittyvässä uutisessa, minkälaisia  uusia ideoita on otettu käyttöön. —

Puhelin pelastaa arjessa

Puhelin on otettu aktiiviseen käyttöön monissa Sininauhaliiton jäsenyhteisöissä. Lähes kaikilla asiakkailla ja päiväkeskuskävijöillä on kännykkä. Ei kuitenkaan välttämättä älypuhelinta, jolla yhteydenpito olisi monipuolisempaa.

Puhelu kerran päivässä tai kerran viikossa voi pelastaa monellakin tavalla. Jo se on tärkeää, että voi puhua jonkun kanssa ja kokea, että joku välittää ja on kiinnostunut. Keskustelun kuluessa voi arvioida, tarvitseeko ihminen apua esim. sairastumisen vuoksi tai onko tarvetta ruokalähetykselle tai kauppa- tai apteekkiavulle.

– Suuri huoli on päiväkeskuskävijöistä ja kuntoutujista, jotka eivät vastaa puhelimeen, kertoo Petra Marjamäki-Rissanen Toimintayhdistys Leppälinnusta Leppävirralta. Leppälintu on joutunut nyt sulkemaan päiväkeskuksen ja keskeyttämään kuntouttavan työtoiminnan sekä ruokajakelun.

-Meidän kävijöistä puolet on sellaisia, joilla ei ole mitään some-kanavia käytössä eli ainoa tapa olla yhteyksissä on soittaminen. Ja osalla porukasta ei useinkaan ole puheaikaa jäljellä, joten heitä on mahdoton tavoittaa.

Järjestöt sopeuttavat omaa toimintaansa turvatakseen asiakkaiden palvelut myös poikkeusoloissa

Päiväkeskukset ovat muuttaneet toimintaa virtuaaliseksi ja mukautetuksi

Moni päiväkeskus on muuttanut toimintaansa niin, että asiakkaisiin pidetään yhteyttä puhelimitse tai käyttämällä yllä mainittuja työkaluja kuten Whatsappia, Facebookin Messengeriä, Teamsiä tai Zoomia.

Alla on kolme esimerkkiä muokatuista viikko-ohjelmista tai toiminnasta.

Kipinä ry:n Mesta käyttää etäyhteyksissä Facebook-ryhmiä ja perinteisiä puheluita.
Helsingin Klubitalot ovat ottaneet käyttöönsä Teams-puhelut (Microsoft), Facebook Livet eli suorat lähetykset sekä kävelyt, joihin saa ottaa osaa enimmillään viisi henkilöä.

Sininauhasäätiön päiväkeskus Illusiassa on rajattu ruuanjakoa, ja ihmisiä ohjataan vain yksittäin.

Rauman Seudun Katulähetys sopeutti toimintaansa pikavauhtia

Sininauhaliiton jäsenyhteisön Rauman Seudun Katulähetyksen toiminta on mukautettu nopealla aikataululla heti kun toimintaa koskevat muutokset tulivat tiedoksi. Toiminnanjohtaja Janne Rantala kertoo olevansa huolissaan asiakkaiden asemasta ja toivovansa, että etätyö muutettaisiin mahdolliseksi myös kuntouttavan työtoiminnan ja tukityön parissa oleville.

– Kuntouttavaa työtoimintaa on voitu osittain jatkaa ruoka-apuna Satakunnan alueella, koska työtehtäviä on voitu vaihtaa ruoka-aputoimintaan. Parhaillaan kehitetään etätehtäviä kuntouttavaan työtoimintaan samaan tyyliin kuin kouluissa. Etätehtävät voivat liittyä esimerkiksi hyvinvointiin.

Lue lisää: Kuntoutussäätiö, Miina Sillanpään Säätiö, Kuuloliitto, Sininauhaliitto ja Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys vetoavat yhdessä sen puolesta, että kuntouttavaa työtoimintaa jatkettaisiin poikkeustilanteessa >>

Rauman keskustassa olevan ruokalan toiminta pyritään turvaamaan edelleen erityisesti niille henkilöille, joilla ruoka-avun tarve on suuri. Ruokalassa on tarjolla aamupala ja lounas. Ruokasaliin otetaan kerralla enimmillään kymmenen ihmistä ja toisessa tilassa odottavat ruokasaliin pääsyä seuraavat kymmenen ihmistä.

Nuorisotakuutalolla on tarjolla ruoka-apua nuorille. Ruoka on valmiiksi pakattuna, ja sitä jaetaan aina sen mukaan, kun nuoria tulee talolle. Maanantaina 23.3. käynnistyi päivystävä tukipuhelin, joka toimii iltaisin ja viikonloppuisin.

Valo-valmennuksen puitteissa on koottu soittorinki, jonka tehtävänä on soittaa alueen yksinäisille vanhuksille. Soitto on pieni teko, mutta sillä voi olla iso merkitys yksinäiselle, sillä soitto saattaa olla ainoa kontakti kodin ulkopuolelle.

Ota digitaaliset työkalut käyttöön asiakastyössä

Koronaepidemian aiheuttama poikkeustilanne on tehnyt yhteisöllisen toiminnan vaikeaksi. Miltei kaikki kasvokkaisen kohtaamisen paikat ovat kiinni, mutta meidän järjestöjen tehtävänä on huolehtia yhteydenpidosta ja tuesta asiakkaillemme myös tässä poikkeustilanteessa.

Monet kohtaamispaikat ja päiväkeskukset ovat ryhtyneet toteuttamaan etäryhmätoimintaa, etävastaanottoja tai/ja päivystysmuotoista palveluohjausta. Tärkeää on myös soittaa ja kysyä kuulumisia niiltä, joilla ei ole älypuhelimia tai jotka eivät muuten ole digitaalisesti saavutettavissa.

Silloin, kun asiakkailla on käytössä älypuhelimet, voi hyödyntää mm. Whatsappia tai Facebookia. Mutta mikä on oikea ja turvallinen tapa toteuttaa ryhmätoimintaa? Katso tämä Sininauhaliiton digiosaaja Piia Niilolan video, jossa on ohjeita ja vinkkejä oman toiminnan suunnittelemiseen ja aloittamiseen.

Suomidigin sivuilta löydät tietoa etänä annettavasta digituesta ja etätuen järjestäjien yhteystietoja >>

Hyvänä tukena asiakkaillemme voivat olla myös mm. verkossa toimivat NA-ryhmät >>

Ruoanjakelu jatkuu poikkeustilanteesta huolimatta

Ruoanjakelussa on osoitettu vastuullisuutta ja sitä on jatkettu. Toiminnassa on kiinnitetty huomiota mm. siihen, että jakopaikoissa ruokakassit on koottu nyt etukäteen kaikille tasapuolisiksi ja ne jaetaan ulkona, jotta asiakkaat eivät ole lähikontaktissa sisätiloissa. Ruokaa myös viedään kotiin niille, jotka eivät pääse sitä itse hakemaan. Ajantasaiset ruoka-avun jakopaikat löydät ruokaapu.fi -sivustolta >>

HUOM! Jos järjestösi antaa ruoka-apua, muista päivittää poikkeustilanteen järjestelyt sivustolle.

Helsingin kaupunki on koonnut kaiken Helsingissä tarjottavan ruoka-avun samalle sivulle >>

Ruoka-aputoimijat myös kokoontuvat yhdessä verkossa pohtimaan toiminnan toteuttamista poikkeusoloissa. Ruoka-apu.fi ja Sininauhaliitto järjestävät verkkotapaamisia ruoka-aputoimijoille poikkeustilanteessa 2020 >> (avautuvassa tiedostossa lisätietoa)

Kaikenlaiselle uudelle digitaaliselle toiminnan kehittämiselle on nyt tilausta. Tästä voi myös poikia hankeideoita tulevaisuutteen. Kokeilut ja kokemukset kannattaa nyt kirjata ylös ja jalostaa niitä myös jatkossa palvelemaan asiakkaitamme.

Tiltti on kiinni, mutta verkossa on paljon toimivia palveluita peliongelmiin

Sininauhaliiton tieto- ja tukipiste Tiltti on joutunut sulkemaan ovensa poikkeustilanteen takia.

Peluuri tarjoaa normaalin tapaan palveluita sekä pelaajalle että läheiselle.

Älä jää yksin: soita, chattaa ja/tai osallistu tukiryhmiin. Myös läheisten ja ystävien tuki on tärkeää aina ja erityisesti silloin, kun elämme poikkeuksellista aikaa. Soita, chattaa ja viestittele! Pidetään itsestämme ja toisistamme huolta myös online.

Tällä sivulla on kootusti kaikki Peluurin tarjoama tuki >>

Peliautomaatit on suljettu

Veikkauksen vastuullinen päätös sulkea peliautomaatit on vaikuttanut jo nyt Peluuriin tulleisiin yhteydenottoihin. Asiakastyöntekijät ovat olleet todella kiireisiä heti sulkemista seuranneella viikolla. Osalla yhteydenottajista automaattien sulkeminen on aiheuttanut ahdistusta ja kiukkua, mutta moni kokee helpotusta ja näkee tämän mahdollisuutena irtautua vihdoin pelaamisesta, kertoo Peluurin ja Tiltin päällikkö Inka Silvennoinen.

“Aika moni toivoo, että automaatteja ei enää tämän jälkeen avattaisi ollenkaan.”

– Eräs yhteydenottaja kertoi, ettei edes muista koska olisi ollut yhtä onnellinen ja vapautunut. Kasvoilla jatkuva onnellinen hymy, kun vihdoin kaupassa pystyi käymään ilman repsahdusta pelaamaan ja nyt ostoksiin jäi jopa rahaa.

Puheluissa kuuluu huoli ongelman kanssa yksinjäännistä monien kasvokkaisten palveluiden sulkeuduttua. Oletettavaa on, että tämä paine tulee näkymään Peluurin palveluissa. Peluuri pyrkii parhaansa mukaan tarjoamaan apua ja tukea vaikeassa tilanteessa sitä tarvitseville.

Asunnottomien tilanne huolettaa kenttää – Sininauhaliitto jatkaa mahdollisuuksien mukaan työtä vankilasta asunnottomana vapautuvien asiakkaiden kanssa

Helsingissä kaupunki on ilmoittanut, että koronatilanteessa Hietaniemenkadun palvelukeskus ja muut hätämajoitukset toimivat normaalisti ja huolehtivat asunnottomuutta kokevista koronatilanteessa. Kaupunki on antanut toimintaohjeet asunnottomille koronavirustilanteen aikana.

Vailla vakinaista asuntoa ry on kuitenkin huolissaan siitä, että hätämajoituspaikkoja ei ole riittävästi.

Vankiloihin ei tällä hetkellä pääsee vierailemaan, joten Sininauhaliiton Pyöröovesta ulos -hankkeen suora asiakastyö suljettuihin vankiloihin on toistaiseksi tauolla. Moni hankkeen asiakas kuuluu riskiryhmään, joten siviilissä tehtävää asiakastyötä pyritään mahdollisuuksien mukaan toteuttamaan etätöinä: asiakkaisiin olla yhteydessä puhelimitse, whatsapissa, messengerissä ja videoyhteyksin.

Asunnottomien asiakkaiden pariin tehdään jalkautuvaa työtä mahdollisuuksien mukaan ja palveluohjaustyötä tehdään niinikään puhelimitse. Vallitsevassa tilanteessa olemme erityisen huolissamme asunnottomana vapautuvista asiakkaista, joista moni vapautuu täynnä oleviin hätämajoituksiin. Pyöröovaesta ulos -hanke pyrkii kaikin mahdollisin keinoin valmistelemaan vapautuvien asunto- ja muita asioita yhteistyössä eri siviilin toimijoiden kanssa jo ennen vapautumista.

Poikkeusolosuhteet koettelevat päihdeongelmien kanssa kamppailevia ikääntyneitä ihmisiä

Monet ikääntyneille tarkoitetut ryhmätoiminnot ovat määrittelemättömän pitkällä tauolla – niin myös kaupunkien, järjestöjen ja seurakuntien ylläpitämät ikääntyneiden Pilke-porukat.

Ainoa tapa pitää pilkeläisiin yhteyttä on tällä hetkellä puhelin.

Pilke-ideologiaan on alusta saakka kuulunut kannatteleva työote, joka tarkoittaa puhelinsoittoa pilkeläisille kerran viikossa, tapaamista edeltävänä päivänä.

Nyt kun kokoontumiset ovat jääneet pois, puhelinkontakti on Pilke-toiminnan keskiössä. Osa ohjaajista voi edelleen tehdä Pilke-soitot, osa on siirretty muihin tehtäviin poikkeusolosuhteiden ajaksi. Pilkeläisten hyvinvoinnin ja toiminnan jatkumisen kannalta on elintärkeää ylläpitää yhteyttä pilkeläisiin – tavalla tai toisella: soittaa, lähettää kortti, pohtia jopa etä-Pilkkeen mahdollisuutta.

Eristäytyminen on tarpeellista korona-viruksen leviämisen hidastamiseksi ja ikääntyneiden suojelemiseksi, mutta myös omiaan syventämään yksinäisyyden ja osattomuuden kokemuksia. Nyt on mietittävä kaikki mahdolliset keinot kannatella erilaisia vertaisryhmiä, jottei pitkä kokoontumistauko koidu kasvokkaisen ryhmätoiminnan kohtaloksi.

Parisuhde- ja eroapua on tarjolla nyt normaalia enemmän chateissa, Sininauhaliitto tarjoaa avuksi eroaiheisen podcastin huhtikuussa

Kriisitilanne voi vaikuttaa parisuhteisiin ja myös lisätä eronneiden ihmisten yksinäisyyden tunteita. Sininauhaliitto joutui siirtämään maaliskuussa alkavaa Päihteiden erottamat -eroryhmäänsä. Aikaistamme alun perin toukokuuksi suunnittelemaamme erotyön podcastin julkaisua reilusti, sillä uskomme podcastista olevan nyt hyötä kotona oleville ihmisille. Podcast-sarjan ensimmäinen osa julkaistaan huhtikuussa.

Keskusteluapua parisuhteen karikkoihin ja eron aiheuttamiin tunteisiin on tarjolla nyt normaalia enemmän verkon chateissa. Ensi- ja turvakotien liitto on pidentänyt chat-aikojaan: chat on avoinna arkisin kello 10-15 ja lisäksi ma klo 16-18 ja ti klo 15-16. Älä epäröi ottaa yhteyttä! Keskusteluun pääset mukaan www.apuaeroon.fi sivun kautta. Vastaajina ovat eroauttamisen ammattilaiset.

Uudesta Itseapuoppaastamme tukea huumeita käyttävän nuoren läheiselle

Tämän hetkinen tilanne on monelle meistä kriisi kriisin keskelle. Useilla on ollut kuormittava elämäntilanne jo pidemmän aikaa, johon tulee nyt lisää muuttujia ja epävarmuutta mukaan. On tärkeää saada tukea tässä kaikessa, myöskään päihteitä käyttävien läheisten huoli ei katoa.

Sininauhaliiton ja Irti huumeista ry:n Palasista eteenpäin -toiminnassa on siirrytty suljettuun someryhmään ja perinteisiin puheluihin läheisryhmien tapaamisten järjestämiseksi.

Jos läheinen nuoresi käyttää huumeita, sinulle voi olla apua myös Palasista eteenpäin -hankkeen Itseapuoppaasta >>

Sininauhaliiton esteettömän työn chatissa mukana kriisiterapeutti joka maanantaina huhtikuusta alkaen

Sininauhaliiton esteetön mielenterveys- ja päihdetyö Emppa jatkaa maanantaichattejaan, ja huhtikuussa niissä on joka viikolla mukana kriisiterapeutti (pois lukien 13.4.20 pääsiäismaanantai).

Empan chatissa on myös huomattu epidemiakriisin vaikutus. #Emppachat joka maanantai klo 15-17 osoitteessa emppa.fi >>

Sininauhaliiton Perheklubit tauolla, etäklubien mahdollisuutta pohditaan

Perheklubit Helsingissä, Peliklinikalla, Jyväsjylässä, Ilmajoella ja Kiteellä ovat toisateksi tauolla.  Jyväskylässä ja Ilmajoella klubien jäsenille tarjotaan keskusteluapua puhelimitse. Mahdollista etänä osallistumista klubeihin selvitetään.

Me Sininauhaliitossa toivotamme voimaa kaikkien jäsenyhteisöjen ja muiden työhön ja arkeen! Ottakaa yhteyttä meihin, mikään asia ei saa olla liian pieni.

Jos koronaviruksen leviäminen tuntuu pelottavalta ja ahdistavalta, ei omien tunteiden kanssa tarvitse jäädä yksin.

MIELI ry antaa keskusteluapua joka päivä ja yö puhelimitse ja verkossa >>