Nainen kävelee junaradalla

Luentosarja sote-ammattilaisille: Päihderiippuvuuden vaikutukset läheisiin

Keitä ovat päihderiippuvaisten ihmisten läheiset? Miten päihderiippuvuus vaikuttaa parisuhteeseen? Entä miten huomioida omassa työskentelyssä väkivallan uhka, jos läheissuhteessa on runsasta päihteidenkäyttöä?

Sininauhaliitto järjestää sote-ammattilaisille ja alan opiskelijoille suunnatun verkkoluentosarjan, jossa pureudutaan päihderiippuvuuden vaikutuksiin läheisiin monesta näkökulmasta. Verkkoluennoille ovat tervetulleita kaikki läheisiä kohtaavat ammattilaiset niin perusterveydenhuollossa, sosiaalitoimessa, järjestöissä kuin seurakunnissa.

Verkkoluentosarja tarjoaa tiivistetysti tietoa päihderiippuvuudesta, siihen liittyvistä ilmiöistä kuten väkivallasta sekä riippuvuuden vaikutuksista läheisiin, sekä tarjoaa tietoa siitä, mihin palveluihin läheisiä voi ohjata.

Luennot ovat maksuttomia. Luennoista ei tule tallennetta.

Syksyn 2021 verkkoluennot:

Kuormittunut läheinen päihderiippuvuuden varjossa 15.11. klo 14–15.30

Keitä ovat päihderiippuvaisten ihmisten läheiset? Miten päihderiippuvuus vaikuttaa läheisiin ja vuorovaikutukseen? Mitkä ovat läheisten oikeudet?

Luennolla pääset kuulemaan läheisten oikeuksista ja eri läheisryhmien tarpeista. Luennoitsijana toimii Sininauhaliiton läheistyön kehittäjä Ilona Mäki.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Päihderiippuvaisen läheisen tukeminen yksilöasiakastyössä ja ryhmissä 22.11. klo 14–16

Miten kuormittunutta päihderiippuvaisen läheistä voi tukea? Millaisesta tuesta läheinen hyötyy, kun tilanne on pitkäkestoinen ja uuvuttava? Minne voin ohjata läheisen?

Luennolla läheisten tukemisesta yksilöasiakastyössä kertoo Tukikohta ry:n läheistyöntekijä Marja Oivo ja ryhmätyöskentelystä Sininauhaliiton läheistyön kehittäjä Ilona Mäki.

Päihderiippuvuus parisuhteessa 29.11. klo 14–16

Moni puoliso elää kumppanin päihderiippuvuuden varjossa. Luennolla perehdytään siihen, miten päihdesairaus vaikuttaa puolisoihin.

Luennolla kokemustietoa puolisoiden arjesta kertoo aiheesta opinnäytetyön tehnyt Sininauhaliiton läheistyön kehittäjä Emma Häkkinen. Päihde-erityisiin eroihin pureudutaan eroryhmiä ohjanneen Pirkko Justanderin johdolla. Aloituspuheenvuorosta vastaa Sininauhaliiton läheistyön kehittäjä Ilona Mäki.

Läheinen ja väkivallan uhka 1.12. klo 14–16

Monet päihderiippuvaisten läheiset kohtaavat arjessaan väkivallan uhkaa, niin henkisen, taloudellisen kuin fyysisenkin väkivallan osalta. Läheisten kanssa tehtävässä työssä on tärkeää tuntea väkivallan eri ilmenemismuodot ja väkivaltaa kokeneen tukemisen periaatteet.

Luennolla väkivallasta läheissuhteissa kertoo Perhe- ja lähisuhdeväkivaltatyön asiantuntija Riina Karjalainen Ensi- ja turvakotien liitosta. Päihteiden käytöstä aiheutuvista haitoista läheisille poliisin näkökulmasta kertoo komisario Katja Nissinen Helsingin poliisilaitokselta. Alkusanat lausuu Sininauhaliiton läheistyön kehittäjä Ilona Mäki.

Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!

Luennoille pääsee ilmoittautumaan suoraan tästä linkistä. Luennot pidetään Teams-alustalla.

Tervetuloa mukaan!

Kysy lisää: